HİLAL ÇETİNDER

YETİŞKİNLERE MASALLAR

05 Haziran 2020 Cuma 20:31
HİLAL ÇETİNDER

‘Hayal kırıklığına uğratmayan yönetmen’ Wes Anderson, her karesine imzasını attığı sinemasıyla hatırı sayılır hayran kitlesi oluşturan, her yeni filmini merakla beklediğimiz isimlerden biri.

Tenebaum Ailesi’nden yıllar sonra, Büyük Budapeşte Oteli’nden hemen önce çektiği ‘Moonrise Kingdom’la (2012), masalsı örgüyü, gediklisi Bill Murray’i saymazsak, birbirinden farklı ve popüler isimlere teslim ederken, hiç yabana atılmayacak tuhaflıkta karakterler bırakıyor sinema dünyasına.


İlk aşk, ilk öpücük

Masumiyetin doludizgin gezindiği yaşları, çocukluğu merkezine alan film, 12 yaşlarındaki iki yeniyetmenin ilk aşk serüvenini anlatıyor. Beraberinde, yaralar da açabilecek süreci, kendini iyi hisset şartını gözeterek sunuyor.

Masumiyet dedik ya, içinde aşk da dahil her şeyin olduğu gibi yaşandığı, hissedildiği, isteneni elde etmek için hemen harekete geçilen, sorgusuz sualsiz hedeflerin, kendince cevapların çoktan bulunduğu yaşlar. Aslında masumiyetle taban tabana zıtlıktaki bu kavram karmaşasının ‘çocuk işte’ etiketiyle geçiştirildiği...

Toplumsal değişimlerin yaşandığı, cinsel özgürlüğü kucaklayan 1960’larda geçiyor hikaye. Ailesi ve çevresi tarafından anlaşılmayan Suzy ile aynı dertlerden muzdarip ‘yetim’ Sam arasında filizlenen aşkın, ebeveynler ve çevresindekilerle birlikte (onlara rağmen) yer bulma yolculuğunu, normal- anormalliği sorguluyor, çocukların hayal dünyasıyla yetişkinlerin kaybolmuşluğunu kesiştiriyor.

Her biri karikatürize denilebilecek birbirinden leziz karakterler (Bruce Wills-Captain Sharp, Edward Norton-Scout Master Ward, Bill Murray-Walt Bishop, Frances McDormand-Laura Bishop, Tilda Swinton-Social Services) başka bir ismin elinde olsaydı, halleri nice olurdu kim bilir...

Adımlarını ciddiyetle atmanın ötesinde yaptıkları işleri de ciddiye alan yetişkinler, umutsuzluk ve yalnızlıklarını da sırtlanıp kendilerince doğru olanın peşinde koşuyor.

 

'Anderson bakış açısı'

Ortaya çıkabilecek melankoliyi mizahın incecik katmanıyla örten, ama gerçekten örten ‘Anderson bakış açısı’ filmi özel kılıyor. İki küçük çocuğun çevresinde dolanan bu ana hikayenin nedenlerini de oluşturan, kırılganlıkları ve açmazlarıyla var olan yan karakterlerin küçük öyküleri ise filme apayrı bir tat ve derinlik katıyor. Masalla gerçeklik, absürtle duygusallık iç içe...

Bu kadar basit bir malzeme, derine inilse dudak uçuklatacak burukluk ve karamsarlık yayacakken, nasıl olur da böylesine sakin, kendi halinde, iyimser anlatılabilir… W. Anderson farkıyla tabii! Renkleri, müzikleri ve hikayesiyle mis gibi yetişkenlere masallar filmi... 

HİLAL ÇETİNDER

 

Yönetmen: Wes Anderson

Senaryo: Wes Anderson, Roman Coppola

Oyuncular: Bruce Wills, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDolmand, Tilda Swinton

IMDb: 7,8

GALERİ


Diğer Yazılar