Murat Erşahin Sinemadan Çıkmış İnsan

4. BAŞKA SİNEMA AYVALIK FİLM FESTİVALİ

08 Eylül 2021 Çarşamba 22:33
Murat Erşahin Sinemadan Çıkmış İnsan

İki yılı pandemi sürecinde geçen dört yaşında bir festival ‘Başka Sinema Ayvalık Film Festivali’. Ama siz onun yaşına bakmayın! Öyle olgun, öyle zeki, öyle düşünceli ve çalışkan ki; kendinden yaşça büyüklere örnek olacak yanları var. Bir kere yüzde yüz sinema ve samimiyet içeriyor. Ayvalık sokakları, sakinleri, kafeleri, meyhaneleri, hatta kedileri bile sinema konuşuyor bir hafta boyunca. Dost sıcağı bir hali var. Kendinizi evinizde hissediyorsunuz!



2020’de çevrimiçi filmlerle devam eden festival, bu yıl 2-8 Eylül tarihleri arasında yine fiziksel olarak buluştu izleyiciyle. Yakın zamanda aramızdan ayrılan, iki çok değerli sinema emekçisine; Nihan Katipoğlu ve Kadir Beycioğlu’na adanmıştı bu yılki Başka Sinema Ayvalık Film Festivali!



Kariyo Ababay Vakfı ‘Yılın Yönetmeni Ödülü’, dördüncü yılında ‘Çatlak’ filminin yönetmeni Fikret Reyhan’a takdim edildi. Ayrıca geçtiğimiz yıl ödüle ‘Aşk, Büyü, Vs.’ filmiyle layık görülen ancak pandemi nedeniyle ödülünü alamayan Ümit Ünal adına Selen Uçer, üçüncü ‘yılın yönetmeni’ heykelciğini alan isimdi.



Festivali iple hatta halatla çeken Ayvalık seyircisinin ve festival konuklarının merakla beklediği dördüncü festivalin programı yine titizlikle oluşturulmuştu! Çok sıkı ve asla aksamayan Covid-19 önlemleri ile sürdü gösterim düzeni. Emektar Vural Sineması ve Ayvalık Büyük Park Amfitiyatro, gösterimlere ev sahipliği yapan mekânlardı.



Amfitiyatroda 2 Eylül akşamı aykırı ve yaman auteur Leos Carax imzalı ‘Annette’nin gösterimi ile başladı Kuzey Ege’nin bu genç, yerinde duramayan, meseleli, donanımlı ve şipşirin festivali! Michel Franco imzalı ‘sert film’‘Nuevo Orden / Yeni Düzen’, Aleksey German Jr’un ‘Delo / Ev Hapsi’, Dominik Graf’ın Fabian Oder Der Gang Vor Die Hunde / Fabian Veya Bok Yoluna Gitmek’, Rahuk Jain’in ‘Invisible Demons / Görünmez Şeytanlar’, Berlin Film Festivali’nde ‘En İyi Film’ ödülünün sahibi olmuş Romanyalı Radu Jude imzalı ‘Babardeala cu bucluc sau porno balamuc / Kaçık Porno’, Aleaxander Nanau’nun ‘Colectiv’, Hindistan’dan çıkagelen sürpriz, Rintu Thomas ve Sushmit Ghosh’un yönettikleri ‘Writing With Fire / Ateşle Yazmak’, François Ozon anlatısı ‘Tout S’est Bien Passe / Her Şey İyi Gitti’, Céline Sciamma’nın merakla beklenen yenisi ‘Petite Maman / Küçük Anne’, ‘Leto / Yaz’ ile yüreğimizin en sıcak odacıklarından birine yerleşen Kirill Serebrennikov’un yeni filmi ‘Petrovy v Grippe / Petrov Grip Oldu’, zorlu auteur Apichatpong Weerasethakul’un benzersiz Tilda Swinton’la işbirliği yaptığı ‘Memoria’, Florian Zeller’in aynı adlı oyununu perdeye uyarladığı iki Oscar ödüllü ‘The Father / Baba’, Oscar’a en iyi film, en iyi yönetmen ve en iyi kadın oyuncu ödülleriyle damga vuran Chloé Zhao’nun ‘Nomadland’i, Ramon ve Silvan Zürcher imzalı ‘Das Mädchen und die Spinne / Örümcek ve Kız’, Christoffer Boe’nin ‘Smagen af Sault / Bir Tutam Açlık’ı, İspanyol Icíar Bollaín’in ‘La Boda de Rosa / Rosa’nın Düğünü’,Finlandiya’dan Juho Kuosmanen’in ‘Hytti Nro 6’sı ve bir diğer yaman isim Joachim Trier’in ‘Verdens Verste Menneske / Dünyanın En Kötü İnsanı’nın yanı sıra, Çağıl Bocut’un yönettiği ‘Sardunya’, Nisan Dağ’ın ‘Bir Nefes Daha’sı, Fikret Reyhan’ın ‘Çatlak’ı, Emre Erdoğdu’dan ‘Beni Sevenler Listesi’, Tunç Şahin’in ‘İnsanlar İkiye Ayrılır’ı, Ümit Ünal’dan ‘Aşk, Büyü Vs.’ ve Nesimi Yetik’ten ‘Dirlik Düzenlik’, Türkiye sineması örnekleri olarak yer aldılar festivalde…



Türkiye’den kısa metrajlar, ayrı bir renk ve artı değer kattı festivale… Büşra Bülbül’ün yönettiği ‘Çamaşır Suyu’, Serhat Karaaslan imzalı ‘Suçlular’, Irmak Karasu’nun yönettiği ‘Mamaville’, Ramin Matin’den ‘Disonans’ ve Aylin Kuryel imzalı ‘Balkon ve Bizim Rüyalar’… Diyarbakır, Batman ve Mardin’den kadınların katılımıyla Temmuz 2020-Mart 2021 tarihleri arasında hayata geçen bir araştırma ve video üretim programı olan ‘Kulaktan Kulağa’, katılımcıların çektiği 12 kısa filmle buluştu izleyiciyle. Almanya’dan Katja Benrath’ın yönettiği, İsveçli Astrid Lindgren’in (1907-2002) çocuk edebiyatına armağan ettiği ünlü eseri ‘Uzun Çoraplı Pippi’nin modern versiyonu olarak nitelenebilecek ‘Rocca verändert die Welt / Rocca Dünyayı Değiştiriyor’ adlı film, ‘Çocuklar İçin Sinema’ bölümünde yer alan bir diğer sürpriziydi festivalin!



Etkinliklere gelirsek… Aile kurumuyla ilgili filmler üzerine Zeynep Sayın’la sohbet, iklim krizinin geldiği noktayı farklı yönleriyle tartışan bir söyleşi ve bir panelden oluşan ‘Buradan Nereye Gidiyoruz’ özellikle ilginçti. Süheyla Doğan ile ‘iklim krizi, ekoloji ve kadın olmak’ başlığı altında ekofeminist bir söyleşi gerçekleşti. Defne Koryürek’in moderatörlüğünde, Önder Algedik, Özlem Altıparmak ve Ebru Baybara Demir’in konuşmacı olarak katıldığı panel, ‘Bu, Gelecek Yazların En Seriniydi’ adını taşıyordu! Ali Erdemci’nin ‘Rastlantıdan, kontrole… Film Yapımı; Hızlandırılmış Bir Giriş’ adlı atölye çalışması ise yine dikkat çekiciydi.



Sinema salonundan, etkinliğe, o büyülü Ayvalık sokaklarında koşuşturarak gelip geçti dördüncü festival de! Birçok iz, yeni dost, yeni düş ve anıyla bitiverdi bir yıl daha. Emeği geçen herkese çok teşekkür. En büyük teşekkür, festival direktörü Azize Tan’a, Ersan Çongar’a, Marsel Kalvo’ya, Fatih Özgüven’e, Merve Genç’e, Cenan Tüzel’e, Cansu Uzun Gün’e, Pınar Pala’ya, Ref Kortun’a, Umut Karaboğa’ya, Eda Çakmak’a, Çiğdem Öztürk’e, bütün emekçi ekibe ve tabii gerçek kahramanlar festival gönüllüsü gençlere!



Kuzey Ege’nin keskin poyrazı bile soğutamadı sıcaklığımızı… Yürek yine Ayvalık’ta kaldı!



MURAT ERŞAHİN



 



 




Diğer Yazılar