NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

ÖZLEDİĞİMİZ SEVGİLİ

04 Aralık 2022 Pazar 13:31
NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

Ossi ve Sony&BMG ortak çalışması iki olağanüstü albüm daha kazandırdı bize; Çiğdem Talu’nun, Melih Kibar’sız yazdığı şarkıların toplandığı “Söz: Çiğdem Talu” ve Gönül Yazar’ın, ‘pop şarkılar’ından oluşan, “En İyileriyle Gönül Yazar” albümlerini… Çiğdem Talu, (popüler müziğimizin ‘rüya takım’larından biri haline gelecek olan) Talu-Kibar ortak çalışması öncesi, (genellikle soyadını kullanmadan, yalnızca ‘Çiğdem’ olarak imza attığı) epeyce yabancı şarkı ve bizden besteye söz yazdı.

“Söz: Çiğdem Talu” albümünün, zaten “M.Ö: Melih’ten Önce” gibi bir alt başlığı var; Talu’nun (Erol Evgin dahil) onlarca yorumcuya yazdığı ve tamamı (o zamanın bile) standartlarının epeyce üzerinde, epeyce farklı şarkıları bunlar. Bir kısmı (Garo Mafyan’ın bestesi “Gerçek ve Düş” gibi; ki, bu şarkı albüme Ajda Pekkan’lı orijinal versiyonu ile değil, Nükhet Duru tarafından hayat verilmiş yeni versiyonu ile albüme dahil edilebilmiş,) Melih Kibar ile çalışıyor olduğu sıralara da tekabül eden bu şarkıların tamamında görülebilen şu: Çiğdem Talu yalnızca çok iyi bir söz yazarı değil; bununla birlikte bir insan ve duygu sarrafı da. ‘Aşk’ denilen ‘intihari’ tutkuyu, ‘ayrılık’ denilen, dört bir yanı iğneli-çivili ruh durumunu, Talu gibi anlaşılır ve içine anında sızılır bir biçimde anlatabilen çok az söz yazarımız olmuştur. Üstelik bunu, herhangi bir biçimde bir ‘prozodi’ (“Notaların hecelerle uyuşması,” olarak açıklanmış Ekşi Sözlük’te; açıklamayı yapan ‘eyco’, okuyanı gülümsetmek için bir de not düşmüş: “Zülfü Livaneli ve Onur Akın önemsemezler…”) belasına bulaşmadan yapmış, hem ‘ruhen’, hem de ‘teknik’ anlamda birbirinden eşsiz şarkıları arka arkaya sıralamıştır.

Çiğdem Talu’nun pop arenamıza giriş tarihi 1972; o yıl CBS firması gencecik bir şarkıcının ilk plağını yayınlıyor, Nilüfer’in “Kalbim Bir Pusula” adlı plağını; plağın arka yüzünde “Ağlıyorum Yine” adlı bir şarkı vardır ve bu şarkının sözleri, herkesin ilk defa duyuyor olduğu bir isim tarafından yazılmıştır. “Ağlıyorum Yine”nin (Nilüfer’in güçlü sesi ve dokunaklı yorumunun da katkısıyla) büyük bir hit haline gelmesi, Çiğdem’in kapısının önünde, “Bize de şarkı yazın,” diyenlerden oluşan bir kuyruğa sebep olur. Ve işin arkası da iyi gelir: Tanju Okan’dan Füsun Önal’a, Yeliz’den Yeşim’e, Uğur Akdora’dan Selçuk Ural’a kadar (popüler ya da değil, genç ya da değil) onlarca insana şarkı yazar Çiğdem. Bu dalga sırasında da Erol Evgin ile de tanışır ve 60’ların ikinci yarısından beri müzik dünyası içinde kendisine bir ‘isim’ ya da ‘kariyer’ oluşturmaya çabalamış, ancak bu konuda dişe dokunur herhangi bir sonuç alamamış bu şarkıcımıza, “Tanrım Bu Hasret Bitse/Şoför Mehmet” adlı şarkıları yazar. Bu plak, Evgin’e yıllardır bekliyor olduğu popülerliği getirecektir; öyle olduğu için de Evgin Talu’yu yere-göğe koyamayacak ve onunla çalışmaya devam etmek isteyecektir. Müzik dünyamızın yıldızının parladığı bir an, devreye Melih Kibar da girecek ve bu üçlünün birlikte yarattığı ilk plak olan, “İşte Öyle Bir Şey/Sevdan Olmasa”yı müteakiben de bu üçlüyü kimse tutamayacaktır. Hem Talu hem de Kibar, bu takım çalışması sırasında nadir de olsa başkalarıyla da çalışacak ama ‘kürkçü dükkanı’, her zaman kolladıkları ‘müessese’leri olacaktır; Çiğdem Talu’nun, bu dünyaya erken vedasına kadar da, bu böyle sürecektir.

ÇALSIN SAZLAR
Ossi ve Sony&BMG’nin diğer albümü “En İyileriyle Gönül Yazar”ın da bir alt başlığı var: “1966-1974 Pop Diskografisi”. Bu albüm, ülkenin en iyi Türk Müziği yorumcularından biri olan Gönül Yazar’ın, 60’lı yılların ikinci, 70’li yılların ilk yarısında yaptığı (adı üstünde) pop şarkılarını bir araya getirmiş. Bu albümle birlikte, popüler müziğin en büyük ‘ikon’larından biri olan Gönül Yazar’ın pop macerası da herkes tarafından görülmüş-öğrenilmiş oldu. Pop müziğin patladığı, pop olmayan plakların artık pek satmaz olduğu o 60’lı yılların ikinci yarısında, (Nesrin Sipahi, Gönül Akkor, İnci Çayırlı, Ayla Büyükataman, Orhan Şener, Ahmet Sezgin dahil) çok sayıda Türk ya da halk müziği sanatçısı, pop ya da, (o zamanlar tanımlandığı şekliyle) ‘aranjman’ dalgalarına kapılmış ve bunların arasından yalnızca birkaçı bu işi sevmiş-ciddiye almış, bu nedenle de kalıcı olabilmişti. Bu ‘birkaç kişi’nin en önde gideni de şüphesiz Gönül Yazar oldu.

Türk popunu açan şarkı olan “Bak Bir Varmış Bir Yokmuş”u bile erken bir saatte, Türk Müziği ağırlıklı bir düzenleme (ama Türkçe-Fransızca karışık bir biçimde) yorumlamış olan Yazar, “Arkadaşımın Aşkısın” (Juanito), “Altın Tasta Üzüm Var” (Erol Büyükburç) gibi başkaları tarafından üne kavuşturulmuş, ya da “Çapkın Kız” gibi ‘sıfırda’ şarkıları söyleyerek başladığı bu yeni (ya da farklı) dönemini de büyük bir başarıyla sürdürdü ve Türk popuna birbirinden güzel, birbirinden keyifli şarkılar kazandırmayı başardı. “En İyileriyle” albümünde, bu pop macerasının derli toplu bir özeti yer almakta; Yazar’ın Fikret Şeneş ve Ülkü Aker gibi söz yazarlarıyla, Rıza Ateş ve Teoman Alpay gibi bestecilerle, Norayr Demirci ve Attila Özdemiroğlu gibi aranjörlerle çalışarak inşa ettiği ‘rüya gibi bir çağ’ın tamamına yakını, tek bir disk üzerinde, dinlemek-hatıralara dalmak için elimizin altında artık… Her iki albümü mümkün kılan Ossi (ve Hakan Eren), Sony&BMG (ve Şemsettin Göktaş), Zeynep Talu, Gönül Yazar ve diğer emeği geçenlere ne kadar teşekkür etsek azdır. Henüz tam anlamıyla fark etmemiş bile olsak, onların sayesinde bir ‘servet’ döküldü önümüze; yükte hafif, pahada ağır bir servet. Keşke, ‘yükte hafif, pahada en hafif yaz şarkıları’ndan başlar kaldırılabilse, bu şarkılara kulak verilebilse; sazlar çalsa, dört bir yanımızı Yazar’ın sesi, Talu’nun dizeleri sarsa. “Şehre bir gün, bir film” gelmiş, sağınız deniz, solunuz orman olmuş gibi olacak bu ses, bu şarkılarla.


BULURSANIZ KAÇIRMAYIN
Başta Yeliz’in “Yaşadıkça”sı ve Uğur Akdora’nın “Anılar”ı (Diskotür, 45’lik) olmak üzere, Çiğdem Talu’nun elinin dokunduğu her şarkı

Başta “Çapkın Kız” (Arya, 45’lik) olmak üzere, Gönül Yazar’ın (Türk Müziği ya da pop) her söylediği

Başta “Mektubumu Buldun mu?” (Arya, 45’lik) olmak üzere, Fikret Şeneş’in söz yazdığı bütün şarkılar


SAKIN YAKLAŞMAYIN
“Öyle bir ‘A1’ yazalım ki, anında dillere dolansın, stadyumlar inlesin!” mantığı ile şarkı yazanlar

Ne popu, ne Türk Müziği’ni, hatta her türden deformasyonu kaldırabilen ‘fantezi’yi bile beceremeyenler

 

KEŞKE OLSA
CD ve DVD üzerinde daha çok Çiğdem Talu, daha çok Gönül Yazar şarkısı

Bir ‘best of’ Fikret Şeneş albümü

Ajda Pekkan’ın, süper albümler (Philips ve Balet) olan “Superstar” serisinin üçlü ya da dörtlü bir CD kutusu

NAİM DİLMENER



Diğer Yazılar