NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

KALBİM SENİN BU GECE

15 Ağustos 2020 Cumartesi 09:23
NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

Adamo geliyor... 60’lı yıllarda ülkemize birkaç kere gidip gelmiş sanatçı, yıllar sonra tekrar geliyor. Ankara Müzik Festivali kapsamında geliyor Adamo ve yalnızca bir konser verecek. Meraklıları için herhalde mesafe pek önemli bir engel teşkil etmeyecek ve bir dolu insan Ankara yollarına düşecek. 60’lı yıllarda (özellikle ikinci yarısında) Avrupa’da çok yaygın bir üne sahip olan sanatçı, son albümünü 1998 yılında yayımladı. ‘Regards’ adlı bu albüm bizde de satışa sunuldu. Avrupa ve Japonya’da birkaç single ile de desteklenmiş albüm satmadı değil. Ama doğrusunu söylemek gerekirse, 60’lı yıllarda Adamo’nun görmeye alıştığı ilginin yanında lafı bile edilmezdi bunun. 45’liklerin yüz binlerce sattığı, mutlaka bir numaraya yükseldiği, haftalarca orada kaldığı o yıllar, yalnız Adamo için değil, bütün o dönemin insanları için artık yalnızca gerektiğinde sığınılabilecek bir ‘anılar limanı’... Artık neon ışıkları Adamo için de gözleri kamaştıracak kadar çok parlak değil... Artık hiç kimse, yeni bir plağı satışa çıktığında, yeni bir konseri ilan edildiğinde Adamo için kuyruklara girmiyor... Ama yine de, sanatçıyı oldum olası takip etmekten vazgeçmeyen, şarkılarına; herhangi bir şarkı gibi değil de bir ‘hayatımın şarkısı’ muamelesi gösteren epeyce insan var. İşte, tam da bu nedenle, Adamo besteliyor, hala albüm yapıyor; Ankara ya da Tokyo fark etmez, şehir şehir gezip hala şarkı söylüyor.

KARDA ZORDUR YÜRÜMEK

Adını hep “ünlü Fransız şarkıcı Adamo” olarak duymuş olsak da, Adamo aslında İtalyan, Sicilyalı. Ailesi, sanatçı henüz yalnızca üç yaşındayken göç etmeye karar veriyor Belçika’ya. Yıl 1947... Brüksel’deki hayat, bütün İtalyan göçmenler için olduğu gibi, Adamo’nun ailesi için de zordur. Sanatçı hem çalışır hem de okur... Buna rağmen son derece parlak bir öğrencidir.

İnternetteki siteler, ağız birliği etmişçesine bu ayrıntı üzerinde özellikle durmuşlar: “Hem okuyup hem de çalışan parlak öğrenci” tesbiti ya herkese çok ilginç gelmiş, ya da net üzerinde hep aynı kaynaktan yayılmış. Adamo’yu, Belçika’da popüler bir şarkıcı haline getiren ilk plak 1963 yılında yayımlanır. ‘Sans Toi Ma Mie’ adlı 45’lik Belçika’da bir numaraya kadar çıkar ve tam sekiz ay kalır listelerde. Aynı yıl; ‘Amour Perdue’, ‘N’est-ce Pas Merveilleux?’ ve ‘Tombe La Neige’ de yayımlanır ve bu şarkılar yeni bir efsanenin doğmakta olduğunu gösterir herkese. Robert Collin’nin ‘Het Belgisch Hitboek’ adlı kitabına bakıp söylersek; bu plakların üçü de listeleri altüst eder ve çok satar. Bu plakların arasında bizi en çok ilgilendireni hiç kuşkusuz ‘Tombe La Neige’ dir.

Bu plak ile birlikte, Adamo’nun ünü Belçika’dan Fransa’ya, oradan da bize sıçrar. Zaten, Fransız ve İtalyan şarkıcılara özel olarak çok fazla ilgi gösterdiğimiz, bazen kafa-göz yarma pahasına onları zorla stüdyolara itekleyip ‘Türkçe plak’ yaptırdığımız bir dönemdir... Adamo da bundan nasibini alır... Sezen Cumhur Önal ve Fecri Ebcioğlu arasında sürüp duran ‘yabancı star paylaşım savaşları’nın bir tanesinin sonucunda Fecri Ebcioğlu’nun hissesine düşer Adamo. Fecri Ebcioğlu, ‘Tombe La Neige’ yi ‘Her Yerde Kar Var’ a çevirir ve bu plak Türk Popu’nun en çok satan plaklarından biri olur. Herkes (aşağı yukarı herkes) ‘Kar’ ı karşısına oturtup dertleşir, ‘bak buz oldu kalbim’ der ve ‘yağma artık’ diye yalvarır durur...

Ama dinleyen kim, Adamo’dan sonra, henüz yolun en başındaki Ajda Pekkan da söyler aynı şarkıyı ve bin bir gayretle; Adamo’nun kırık-bozuk Türkçe’sini aynen tutturmaya çalışır. Bu ‘kırık-bozuk’luk, niyeyse herkese çok cazip gelir, Türkçe plaklar arka arkaya çıkar. Adamo; bir yandan Belçika üzerinden geçtiği Fransa’da ününe ün katmaya gayret ederken, öte yandan da Fecri Ebcioğlu’nun yazdıklarını elinde kağıt ezberlemeye ve söylemeye çalışır... ‘İsmini Haykırıyorum’ ve ‘Sen Sevme Beni’ adlı plaklar birinci plak kadar olmasa da epeyce ilgi görür ve “bu millete bir Adamo yetmez” görüşünün doğmasına yol açar. Böylelikle Okyay’ı kazanır Türk Popu. “Adamo gibi şarkı söylemek” ile ünlenen Okyay, Adamo’ya yaslanmasa bile çok iyi bir şarkıcıdır, hatta böyle yapmasa daha da iyi edermiş ama ne yazık ki sanatçının plak şirketi böyle düşünmüyordu muhtemelen ve “Adamo gibi” şarkı söylettikleri üç-beş plaktan sonra şarkıcıyı kapının önüne koydular...

ANLADIM DÖNMEYECEK

İşin aslına dönersek: Bütün 60’lar, Adamo için şaşaa içinde geçti. Sanatçının yaptığı her plak çok fazla sattı. Bunlardan ‘La Nuit’, ‘Ton Nom’ ve ‘Inch’Allah’, hem Avrupa’da hem bizde en çok tutmuş olanları. Adamo’nun, bizim listelerimizde göründüğü son plaklarından biri (70’lerin hemen başında) ‘Mon Cinema’ oldu. Bu şarkıyı meraklıları CD üzerinde çok zor bulabiliyor, kimbilir neden, yalnızca Japonya baskısı birkaç CD’nin üzerinde bulunabiliyor bu şarkı. Ama diğer şarkılar öyle değil. Piyasada bulunabilecek onlarca Adamo diski var. Irkçılık (‘Salima Dans Le Tramway’) ve Bosna (‘Le Village’) üzerine söz aldığı şarkılarının da bulunduğu son albümü ‘Regards’ dahil, bunların bir kısmı da bizim plakçıların ‘Nostalji’ bölümlerinde mevcut. Bizim plakçılar, eski olan her şeyi bu bölüme koymaktalar. Biraz arandıktan sonra bu albümlere ulaşabilirsiniz. Öte yandan, Fransız Magic Records, bütün Adamo külliyatını bir plan dahilinde sırayla yayımlamaya başladı. Bu albümlerde, ilk defa disk üzerinde yayımlanıyor olan “bonus track” ler de yer alıyor. www.magic-records.com, sizi bu albümlere götürebilecek olan bir adres.

‘Her Yerde Kar’ ın olduğu o günlerden beri çok fazla şey değişti. Yalnızca Japonya’da hala çok satan (ki onlar herkese bayılıyor) Adamo’ya memlekette kaç kişi, kaç gazete ‘star’ muamelesi yapacak bilmiyorum ama, epeyce insan için hala ‘bambaşka biri’ olma özelliğini koruduğuna eminim. Yazıları, ilk paragraftan hemen sonra sona atlayıp okudum kabul edenlerden değilseniz, bu insanlardan biri de siz olmalısınız. Muhtemelen siz de Ankara’da olacaksınız. Şu yaşta, artık kalbiniz ‘buz’ olmuyordur ama göz yaşlarınıza söz geçiremeyebilirsiniz.

Aman dikkat edin.

Ya da etmeyin. Salın kendinizi gitsin.

 

BULURSANIZ KAÇIRMAYIN

Her Yerde Kar Var – Sahibinin Sesi – 45’lik

İsmini Haykırıyorum – Sahibinin Sesi – 45’lik

Sen Sevme Beni – Sahibinin Sesi – 45’lik

Vous Permettez Monsieur? – Pathe – 45’lik

1966 – 1967 – Magic – CD

Tombe La Neige – Magic – CD

La Nuit – Magic – CD

Une Larme Aux Nuages – Magic – CD

 

NAİM DİLMENER

eskikirkbeslikler@yahoo.com

 



Diğer Yazılar