Paylaş   
20.06.2018

RENKSİZ RÜYA

/

90´lı yılların karanlık politik olaylarının ortasında kalan Mirza, bu uğursuz, süreğen durumun mağduru olmaktan kurtulamamıştır. Annesinin ölümünün ardından iyice içine kapanıp gördüğü kötü rüyalarla savaşmaya çalışan Mirza´nın hayatı, Mir Ahmed´in bir süreliğine evlerine misafir gelmesiyle değişir.

SEANSLAR


YÖNETMEN:
Mehmet Ali Konar


OYUNCULAR:
Civan Güney Tunç
Bilal Bulut
Orhan Alıcı
Cuma Karaaslan
Midas Muhammed
Sevgi Yusufoğlu



SENARYO:
Mehmet Ali Konar


GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
Yağız Yavru


MÜZİK:
Mehmud Berazi
Xebat Aşmi


YAPIM:
2017, Türkiye


DAĞITIM:
Başka Sinema


SÜRE:
80 dakika



FİLMİN SİTESİ:
Web sitesine gidin





Video Galerisi
Yazar
- -
ATİLLA DORSAY (t24.com.tr): ´... Bu tümüyle Kürtçe çekilmiş, oldukça kısa (75 dakika), alabildiğine sakin ve yer yer şiirsel film, bu özelliklerini aşan bir güce kavuşuyor. Diyarbakır´ın kullanılışı etkileyici: ufukta yükselen eski surların içindeki tümü taştan evler; isimleri boyayla yazılmış dar sokaklar; çoğu zaman gelişigüzel ve girift bir yapılaşma. Loş çarşılar, yerel sanat atölyeleri, zaman zaman sergilenen Kürt folkloru. Ve bu dekor içinde dolanan bir avuç yetenekli oyuncu. Hepsi iyi, ama Mirza´daki gencecik Civan Güney Tunç´a apayrı bir övgü. Umarım devam eder. Sonuç olarak film alçakgönüllü sınırlarını aşıp, özellikle 90´larda bu ülkede Kürt halkının yaşadığı ortak karabasana, ırk temelli kıyıma tanıklık getiriyor. Ve bu halkın paylaşılmış matemine ışık tutuyor. Kesin ve keskin çizgilerle değil. Göstermekten çok duyumsatan, saptamaktan çok anımsatan biçimde... Ve tüm bu özellikler en çok sakin, ama içten içe kaynayan görkemli finalde ortaya çıkıyor. Umarım bu tür filmler bu yönetmenden veya başkalarından gelmeye devam eder. Eğer sonunda ´barış´ olacaksa, buna sinemanın da önemli bir katkısı olmalıdır, olacaktır.´

CÜNEYT CEBENOYAN (BİRGÜN): ´... Filmin nereye doğru gittiği ve nasıl sonlanacağını tahmin etmek çok kolaydı. Keşke filmde dönem net bir biçimde ifade edilseydi çünkü bilmeyen birisinde filmin, bugünün Diyarbakır´nda geçtiği izlenimi oluşabilir. Karanlık ve karamsar bir anda sona eren film, iyiye doğru bir değişimin mümkün olabileceği izlenimi vermiyor. Oysa Kürtçenin yasak olduğu ve yoğun bir baskının yaşandığı, faili meçhullerin sıradanlaştığı o günlerden çok daha ileri bir noktadayız. Filmin sona erdiği noktada, kardeşine dağa çıkmamayı önermiş olan Mir Ahmed´e "haklıymış", demek mümkün değil. Bunun iyi bir mesaj olduğunu düşünmüyorum. Filmin yönetmeni Mehmet Ali Konar "artı gerçek" sitesine verdiği demeçte "İnsanların sevmiş olmasından da çok memnunum. İnsanlar bana bakınca ağlıyorlar, bu beni de çok duygulandırıyor. Bu işi yapanlar, Türkler filmi çok beğendiler. Filmin ana karakteri Kürt çocuğu çok beğendiler, hikâyeyi çok sevdiler", demiş. "Bu iş"le kastedilen "faili meçhul cinayetler" değildir diye umuyorum. "Türkler" diye bir kavramlaştırma bana çok sakat, hatta ırkçı geliyor. Neyse yanılıyorumdur herhalde. "Renksiz Rüya" İstanbul Film Festivali´nde mansiyon almıştı. Ankara Film Festivali´nde ise hem ana jürinin hem de SİYAD jürisinin en iyi film ödülleriyle birlikte toplam 6 ödül aldı.´

UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ´... Genç yönetmen Mehmet Ali Konar, ilk uzun metrajlı filmi ´Renksiz Rüya´da ülkenin acılı bir döneminden, faili meçhullerin yaşandığı, beyaz Toros´ların cirit attığı zaman kesitinden bir öykü anlatıyor. Annesini kaybettikten sonra herhangi bir kişiyi ya da nesneyi sevmeye korkan Mirza, bir anlamda hayata yeniden tutunmasına vesile olan Mir Ahmet´i bulduğu anda sistem varlığını hatırlatıyor. Konar, döneme göz atarken sessizliğin dilini kullanıyor adeta; ´Renksiz Rüya´ sakin, serinkanlı bir anlatımın ifadesi. Minik oyuncu Civan Güney Tunç´un Mirza´nın psikolojisini son derece gerçekçi bir şekilde aktardığı yapım bu yılki Ankara Film Festivali´nde ana jüri ve SİYAD jürisi tarafından ´En İyi Film´ seçilmişti. Tıpkı ana karakteri gibi yer yer içine kapanan ve derdini suskunluk yoluyla seyircisine aktarmaya çalışan ´Renksiz Rüya´, yılın kayda değer yerli yapımlarından.´
Diğer Haber Başlıkları
Yorumlar

115
0
139
0
120
0
162
0
151
0
121
0
122
0
128
0
164
0
125
0