Paylaş   
07.02.2018

GÜZEL ADAM SÜREYYA

/

Süreyya, dayısı onu Beşiktaşlı yaptığında henüz 8 yaşındadır. Semt takımlarında kalecilik yapar. 1970'li yıllarda Beşiktaş ve Süreyya en zorlu dönemlerini yaşar. Kendisi bunu: "Böyle bir hayat işte, yaşadığımız şeyler hep acı dolu" diye tarif eder. Futbolcu formasını giymeyi düşünemediği Beşiktaş'a malzemeci olarak girmeyi hayal eder. Bu hayalinin peşinden koşar. Sonrası malum, Güzel Adam Süreyya.

SEANSLAR


YÖNETMEN:
Gökçe Kaan Demirkıran


OYUNCULAR:
Süreyya Soner
Fikret Orman
Metin Tekin
Ali Gültiken


SENARYO:



GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:



MÜZİK:
Evren Karakul
Cenk Taner
Jingle Factory
Jülide Can Eke
Taner Öngür
Mehmet Güreli



YAPIM:



DAĞITIM:
Kurmaca Film


SÜRE:




FİLMİN SİTESİ:
Web sitesine gidin





Video Galerisi
Yazar
- -
CÜNEYT CEBENOYAN (BİRGÜN): ´... Güzel İnsan Süreyya belgeseli, sinema tarihinde muhtemelen bir ilki gerçekleştirmiş; bir takımın futbolcusunu değil de malzemecisini, basit bir emekçisini merkezine oturtmuş. Beşiktaş´a da bu yakışırdı doğrusu. Bir Beşiktaşlı olarak gururlandım bu belgeseli izlerken. Ama belgeseli izlemek için Beşiktaşlı olmak şart değil. 37 yıl içinde futbolun ne kadar değiştiğini, ne kadar büyük yoksunluklardan nasıl büyük paraların döndüğü bir endüstriye dönüştüğünü izlemek için de gidilir bu belgesele. Bir de keşke Yılmaz Erdoğan´ın o itici ses tonuyla anlatışı olmasaymış. Maçoluktan bu kadar uzak bir futbol filmine hiç yakışmamış o davudi ses tonu.´

ŞENAY AYDEMİR (gazeteduvar.com.tr): ´... film Süreyya Soner´nın karakterinin "Beşiktaşlılık duruşu", "Beşiktaşlılık kültürü", "Beşiktaş´ın değerleri"yle özdeşleştiriyor. Takımın yüzyılı aşkın tarihinin, birikiminin Süreyya Soner´in kişiliğinde vücut bulduğunu ifade ediyor. Bu değerlendirme doğru hiç kuşku yok ki ama biraz eksik. Filmin materyallerinin içinde fazlaca mevcut olan ama derli toplu bir cümle haline getirilmeyen başka bir tarafı da yok mu bu ilişkinin? Süreyya Soner´in daha ilk gençlik yıllarında kaybettiği bir dostuna onlarca yıllardır bitmeyen sadakatinin, her bayramda her şampiyonlukta ilk onun mezarına gidiyor olmasının, matbaa ve Yeşilçam´da set işçisi olarak çalışırken ortaya çıkan karakterinin, kendi deyimiyle "O olmasaydı ben burada olmazdım" diyecek kadar Yılmaz Güney´le olan yakınlığının, çocukluk alışkanlıklarını bırakmayıp hala Taksim Meydanı´nda futbol oynamaya devam eden aidiyet duygusunun da Beşiktaş´a kattığı bir şeyler olmalı. Süreyya Soner´in 30 yaşında Beşiktaş´ta çalışmaya başlamadan önce biriktirdiklerinin, emekçi karakterinin, mütevazı kimliğinin, tok gözlülüğünün, dost canlılığının da Beşiktaş´ın kültürünü değiştirdiğini, ona yepyeni bir boyut kattığını derli toplu söylemekte eksik kalıyor film biraz. Süreyya Soner´in örnek kişiliğini "Bunlar hep Beşiktaşlılıktan" diye anlatmaya çalışıyor daha çok...´

KEREM AKÇA (POSTA): ´... Gökçe Kaan Demirkan da böyle bir eksikliği kapatıyor. "Güzel Adam Süreyya" (2018); "Eski Açık Sarı Desene" (2003), "Takım Böyle Tutulur" (2005), "Adı Aşk Bu Eziyetin" (2010) gibi taraftar belgesellerinin arasına katılıyor. Ama odağını bulan ve duygusu olan bir işle. Süreyya´nın yüreğine inanıyoruz. Onun düğün fotoğraflarından Quaresma´yla görüntülerine uzanan hayatı sürprizlerle dolu. Elbette ki 112 dakika tercihi bir risk. Klasik anlatı metotlarına bel bağlayan belgeselin akıcı olması için kısaltılması şartmış. Örneğin Oğuzhan Özyakup, Fabri, Caner Erkin gibi yeni isimlerle yapılan röportajların yerine, Metin Tekin, Feyyaz, Ali Gültiken ve Les Ferdinand gibi belgeseli hareketlendiren isimler daha da öne çıkabilirmiş, veya Sergen Yalçın eklenebilirmiş. Bu haliyle de bir ´ruh´u yansıtmak mümkün olabiliyor. Ama teknikle iz bırakmak farklı bir mesele. Yılmaz Erdoğan´ın anlatıcı sesini koymak çok basit bir tercih. Söyleşilerin arka arkaya kurgulandığı şablonda epizotlar ise ´üstünkörü´ duruyor. Sözgelimi Zidane´a dair 2006 tarihli dahiyane belgeselin tekniğini görmek zor...´

OLKAN ÖZYURT (SABAH): ´... Gökçe Kaan Demirkıran´ın yaptığı aslında Süreyya üzerinden Türkiye´de sosyal yaşamın, futbolun, mimari yapıların kısacası hayatın geçirdiği çok hızlı değişimi sorgulamak. Çünkü Süreyya, o değişim hengâmesine girmeden, insanın kendi kalarak gelişmesini gösteren bir örnek. Nostaljinin tuzağına düşmeden gelenekle bir bağ kurulacaksa, değişimin olumsuz yönlerinden etkilenmeden gelişmekse eğer mesele Süreyya bunun çok iyi bir örneği. Ve belki de yaşadığımız, şikayet ettiğimiz birçok olumsuz durumun reçetesi de burada... Futbolseverlere ama özellikle hayat çok vasatlaşıyor, güzellikler kayboluyor diyenlere şiddetle tavsiye edilecek bir belgesel.´

UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ´... Onca futbolcu, onca teknik direktör, hatta onca başkan... Hepsi geldi geçti ama o hep yerini korudu, o hep kulübedeydi... Evet, Beşiktaş´ın malzemecisi Süreyya Soner´den bahsediyoruz... 1981´de kapısından girdiği takımın sayısız sevincine, coşkusuna, mutluluğa, hüznüne, acısına, gözyaşına tanıklık eden isimden... Gökçe Kaan Demirkıran, metinlerini de kendisinin kaleme aldığı ´kurgusal belgesel´i ´Güzel Adam Süreyya´da, işte bu kişiliğin hayatından kimi kesitleri, yaşadığı anın tanıklarıyla birlikte perdeye taşımış... Anlatıcı sesi Yılmaz Erdoğan olan ´Güzel Adam Süreyya´yı kuşkusuz Beşiktaş taraftarları daha fazla sevecek ama filmde Siyah-Beyazlı renklere gönül verenlerin dışındaki futbolseverlerin de hoşlanacağı anlar, ayrıntılar, hatıralar bulunuyor...´
Diğer Haber Başlıkları
Yorumlar

115
0
139
0
120
0
162
0
151
0
121
0
122
0
128
0
164
0