Paylaş   
28.01.2017

BUNUN NERESİ KOMEDİ?

/

Osmanlı döneminde bir Anadolu köyü... Erkekler 19 yıl önce savaşa gitmiş ve kendilerinden bir daha haber alınamamıştır. Geride kalan kadınlar, artık yeni bir hayat kurmak istemekte ama sorunlarına çare üretememektedir. En nihayetinde hemşerileri olan vezire bir mektup yazarak yardım isterler. Vezir, emrindeki kıdemli memur Müstesna'ya, ahaliden 'güçlü-kuvvetli' beş kişi bularak köye gitmesini ve meseleyi çözmesini söyler. Ayrı etnik kökenden seçilen beş kişi, vatan için savaşacaklarını sanarak yola çıkarlar. Köydeki kadınlar ise gelecek erkekler heyetini heyecanla beklemektedir.

Cinsiyetçi bakış açısı
Mahsun Kırmızıgül imzalı 'Vezir Parmağı'nın konusu kısaca böyle. Komedi iddiasıyla çekilen bu filmin doğrusu hedefine vardığını söylemek zor. Öte yandan hedefin ne olduğunu anlamak da zor. Gittikçe muhafazakârlaşan bir toplum modeli içinde cinsellik etrafında inşa edilmeye çalışılan metin (ki senaryoyu da Kırmızıgül kendisi kaleme almış), başlarda en azından kâğıt üzerinde cesur gibi duruyor.
Ama film ilerledikçe anlıyorsunuz ki, ortada bir cesaret alan yok, aksine alabildiğine cinsiyetçi, kadını sadece cinsel meta olarak gören, demode, erkekliği yücelten bir mantığın ifadesi var. Kırmızıgül, "İyi ama ben bunları komedi olarak yaptım" diyorsa bu daha da kötü, çünkü bu çabanın üstesinden gelinememiş hem de filmde komedi falan yok. Az biraz görsellik ve kostüm tasarımı açısından özenilmiş, bu yanıyla belki estetik açısından farklı olmaya çalışılmış ama temel olarak 'Recep İvedik' mantığının ambalajlanmış ve geçmişe taşınmış haliyle karşı karşıya olduğumuzu
söyleyebiliriz.
Bir de şu çaba var; 'Vezir Parmağı', Arzu Film ekolünden çıkmış kimi yapıtların ruhundan ve izinden gitmeye çalışmış. Kimi kadrajlar ve hava, 'Şekerpare', 'Gulyabani', 'Tosun Paşa' ve dahi 'rahmetli' Atıf Yılmaz'ın 'Değirmen'ini hatırlatıyor ama sadece görüntüler düzeyinde, yoksa içerik açısından bu filmlerin yanından dahi geçmiyor. Bu arada bir zamanlar tıpkı 'Yeni Pele', 'Yeni Maradona' ve de 'Yeni Zidane'ları arar gibi sinemamız dahili içinde birtakım isimler üzerinden 'Yeni Yılmaz Güney olabilir mi?' sorusu sorulurdu.

Yılmaz Güney'den Ertem Eğilmez'e
Bu sorulardan birinin muhatabı da hatırladığım kadarıyla Mahsun Kırmızıgül'dü. 'Vezir Parmağı'nı izlediğinde insan, 'Yeni Yılmaz Güney'likten vazgeçilip 'Yeni Ertem Eğilmez'lik arayışına girilmiş diye düşünüyor. Karakterlerin de genel bir hâkimiyet arz etmediği, bu yüzden oyunculuk performansları üzerinden (belki bir nebze 'üçkâğıtçı kadı' rolündeki Rana Cabbar'ın öne çıktığını söyleyebiliriz) yazıp çizmeye mahal vermeyen filmde,
ne fikirsel ne de komedi açısından pek bir şey bulamıyoruz. UĞUR VARDAN (HÜRRİYET, 28.01.2017)
Sonuç olarak sezonun vasat altı yapımlarından biri olmuş 'Vezir Parmağı'.

Diğer Haber Başlıkları
Yorumlar

115
0
139
0
120
0
162
0
151
0
121
0
122
0
128
0
164
0
125
0