Paylaş   
07.01.2019

ŞÜPHE

/

BEONING (BURNING)

Yarı zamanlı kurye, arada sırada da yazar olan Jongsu bir teslimat sırasında eski komşusu olan Haemi´yle karşılaşır. Haemi genç adamdan, kendisi Afrika seyahatindeyken kedisine göz kulak olmasını rica eder. Seyahatten döndüğündeyse, Jongsu´yu Kenya´da rastladığı gizemli bir adam olan Ben´le tanıştırır. Bir gün Ben Jongsu´ya sahip olduğu tuhaf bir hobiden bahseder.


SEANSLAR


YÖNETMEN:
Chang-dong Lee


OYUNCULAR:
Ah-In Yoo
Steven Yeun
Seong-kun Mun
Jong-seo Jeon


SENARYO:
Jungmi Oh
Chang-dong Lee


GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
Kyung-pyo Hong



MÜZİK:
Mowg



YAPIM:
2018, Güney Kore


DAĞITIM:
Başka Sinema


SÜRE:
148 dakika



FİLMİN SİTESİ:
Web sitesine gidin





Yazar
- -
ŞENAY AYDEMİR (gazeteduvar.com.tr): "Şüphe"nin senaryosunun etkileyiciliği söylenen hiçbir sözün havada kalmaması, dönüp dolaşıp başka bir anlama bağlanmasında yatıyor bir yandan. Hae-mi´nin yıllarda unutulmayacak gün batımına karşı dans sahnesinin hemen ertesinde tam da "o gün batımı gibi yok olmak istedim" dileğindeki gibi ´ hiç var olmamış gibi yok olması´ ile film başka bir boyut kazanıyor. Tıpkı yazının girişindeki yemek sahnesi gibi kırılma anlarından birisi yine bir masa etrafında oluyor. Hae-mi´nin dans ettiği, içki ve esrarın kafaları bulanıklaştırdığı bu yemeğin ardından bu Hae-mi denklemden çıkıyor. Ama Ben´in ´yakmak´ ile kurduğu oyun ilişkisi giriyor hikayenin içine. Hae-mi´nin ortadan kaybolmasıyla birlikte, Ben´den şüphelenmeye başlayan Jong-su bir yandan kadını ararken diğer yandan da Ben´in yakacağını söylediği seraları dolaşıyor. Ama ikisinden de sonuç çıkmıyor. Long-su´nun şüphesi, Ben´in hiçbir şeyi ciddiye almayan her şeyi bir oyun gibi kurgulayan tavırlarıyla birleşince büyük bir öfkeye, öfkede finalde gerçek bir yangına dönüşüyor. "Şüphe", bir yanıyla işsizlik, belirsizlik, tatminsizlik ve geleceksizlikle boğuşan Kore toplumunun genç kuşaklarına bakarken; diğer yanıyla da dünyadaki bir salgının resmini çekiyor adeta.´

NİL KURAL (MİLLİYET): ´... Güney Kore´nin en yaratıcı yönetmenlerinden Lee Chang-dong´un "Poetry"den 8 yıl sonra çektiği "Şüphe / Beoning", ünlü Japon edebiyatçı Haruki Murakami´nin bir kısa öyküsünün serbest uyarlaması. Filmde Jong-su, bir gün çocukluk arkadaşı Shin Hae-mi´yle karşılaşır. Hae-mi Afrika´dayken onun kedisine bakmayı kabul eder. Hae-mi, seyahatinden Ben adlı üst sınıftan genç bir adamla döner. Chang-dong´un, Faulkner´ın da Murakami´ninki gibi "Barn Burning" adını taşıyan öyküsünden de bazı öğeler aldığı film, ilerledikçe gizemini derinleştiriyor. Chang-dong müthiş bir ustalıkla Murakami´nin dünyaya kattığı gizemli büyüden, sınıf farkını üç karakter üzerinden işlemeye, psikolojik okumalara alan açan bir izlekten yazımın yaratım sürecine uzanan bir bütünlüğü hiçbir dikiş izi göstermeden sunuyor. Geçen yıl Cannes´da yarışan "Şüphe"nin sinemasal ve entelektüel seviyesine ulaşan film çok ender karşımıza çıkıyor.´

UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ´... Perdede izlediğimiz kadrajların ya da kulak kabarttığımız öykünün neresi gerçek, neresi genç yazar adayının zihninin yansıması; bir noktadan sonra karışıyor. Bu da tabii ki filmin gönlümüzdeki yerinin sınırlarını genişletiyor. Performanslara gelince: Ah-in Yoo, Jong-su´da karakterin ruhsal dalgalanmalarını, bir tutkunun peşinden sürüklenirken yaşadığı çaresizliği çok başarılı bir şekilde yansıtıyor. Jong-seo Sun da ilk uzun metraj deneyiminde hayat verdiği kişiliği (Hae-mi) gizemli bir arzu nesnesine dönüştürmenin üstesinden hakkıyla geliyor. Jong-su´ya "Kore´de çok fazla Gatsby var" dedirten Ben´de ise Steven Yeun (ki kadronun en deneyimli oyuncusu) ait olduğu sınıfına dair gayet derin bir portre ortaya koyuyor. Zaman zaman erotik (özellikle Hae-mi´nin günbatımındaki dansı ki, filmin belki de en güzel sahnesiydi bu) dalgalanmalara ve gerilimli anlara Miles Davis trompetinden çıkan müzikal dokunuşların eşlik ettiği, saplantılı (takıntılı da diyebiliriz) karakterlerle örülü ´Şüphe´, birçok ülkede geçen yıl gösterime girdiği için "2018´in En İyileri" arasında yer aldı, bizde ise sanırım 2019´un listelerinde adına sıkça rastlayacağız. Özetle ´Kaçırmayın´ derim...´

CÜNEYT CEBENOYAN (BİRGÜN): ´... Şüphe, içerdiği bütün ilginç temalara rağmen beni çok sarmadı. Arthouse yani sanat sineması denilen türün "belirsizlik" tutkusunu sevmiyorum. Şüphe, belirsizlikte zirvede duran filmlerden biri. Tamam, her şeyi apaçık ortaya koymak, her şeyi bilen yönetmeni oynamak sevimsiz olmalı. Ama kendini ve seyirciyi sınırlamayacağım diye her şeyi bulanık bırakmak da bana kaçak güreşmek gibi geliyor. Bazen acaba yönetmen de kahramanları gibi, baktığı hayatı anlayamıyor, her şeyi bir gizem halesi içinde mi görüyor diye düşündüm. Bu da fazla ukalaca geldi (kendim için). Her neyse. Birçok eleştirmene göre yılın en önemli başyapıtlarından biri Şüphe. Yabanı dilde Oscar için de ön aday listesinde yer alıyor.´


Diğer Haber Başlıkları
Yorumlar

115
0
139
0
120
0
162
0
151
0
121
0
122
0
177
0
128
0
164
0
125
0