Paylaş   
06.01.2018

ORDA, BİR TÜRKİYE VAR GEÇMİŞTE

/

Sinemamızın tarihsel gelişimi içinde huzurumuza gelen komedi oyuncularının sundukları karakterler, her daim toplumsal reflekslerin ve sosyolojik okumaların ifadesiydi. Sadri Alışık, Vahi Öz, Öztürk Serengil, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Kemal Sunal, Şener Şen ya da İlyas Salman, fark etmez; hepsi ama hepsi belli prototiplerin, belli modellerin perdedeki yansımalarıydı. Sinemamız gerçi modernizme uzandığında büyük resim itibariyle miras problemleri yaşar ve 'usta-çırak' ilişkisini pek sürdüremez olsa da, işin güldürü kısmında 'devamlılık hatası' yaşanmadı ve Cem Yılmaz ya da Şahan Gökbakar gibi 'şimdiki zaman' temsilcileri de geleneğe sahip çıktı.

Hepimizin aynası Arif
Madem bu hafta filmi vizyonda, bu durumda meseleyi Cem Yılmaz üzerinden okuyacaksak, kuşağının bu yetenekli ismi rol modeli olarak o çok sevdiği Sadri Alışık'ı seçti ve genel tabloda, 'Bizi bize en iyi anlatan olarak' dikkat çekti. Yılmaz'ın sinema serüveni boyunca en çok yanında taşıdığı karakter olan Arif, hatırlanacağı gibi daha önce 'G.O.R.A.' ve 'A.R.O.G.' gibi izler bırakmıştı, bu hafta itibariyle 'Arif v 216'yla üçüncü kez varlığını hatırlatıyor. Daha da önce de yazmıştım; "Arif, hepimizin bir aynası. Az ya da çok. Futbola, sinemaya, aşka, cinselliğe, teknolojiye, tarihe bakışında bu coğrafyanın izlerini taşıyor ve her olay karşısında, mutlaka ve mutlaka bir çözümü var". Uzaya ya da 'Yontma Taş Devri'ne gitmesinin önemi yok; her zamanda ve dönemde pratik zekâmızdan örnekler sunuyor, meselelerin üstesinden kendi yöntemleriyle gelmesini biliyor. Önceki adımların 2004 ve 2008'de atıldığı düşünülürse 'Arif v 216', aynı kahramanlarla bizi yaklaşık 10 yıl sonra buluşturan bir çalışma.
İyi insanların ülkesi...
Filmin öyküsü kısaca şöyle: G.O.R.A.' gezegenindeki kadim dostu 'Robot 216', insan olmaya karar verir ve Arif'in yanına, Dünya'ya gelir. Lakin bu durum başta komşular olmak üzere (Ben bu bölümü Suriyeli göçmenlere gönderme diye okudum) kimi kurum ve kuruluşları (başta CIA) rahatsız eder. İkili çareyi eskilerden kalma zaman makinesini çalıştırarak ışınlanmakta bulur. 216, yanlış düğmelere basınca 1969 yılına yollanırlar... Burada onları kör bir genç kız, samimi bir mahalle ortamı, sömürü düzeninin bekçisi bir zengin ve de dönemin bütün ışıltılı hayatı, yıldızları yani ana kodlarıyla 'Eski Türkiye' beklemektedir...
Yönetmenliğini Kıvanç Baruönü'nün üstlendiği, senaryosunu Cem Yılmaz'ın kaleme aldığı 'Arif v 216', adeta sinema tarihine ve tarihimize yönelik ince, zekice ve vefalı bir saygı duruşu olmuş. Film, başlar başlamaz dur durak bilmeksizin sürekli göndermeler ve referanslar eşliğinde ilerliyor. 'The Shining'den 'Üç Arkadaş'a, ´X-Men´den ´Avare´ye, 'Blade Runner'dan James Cameron'a, Christopher Nolan'dan Zeki Demirkubuz'a uzanan ve her istasyonda sevdasını, tutkusunu hissettiren bir yolculuk bu. Yılmaz'ın adeta hatıralar sandığından çıkardığı kıymetler arasında sadece yedinci sanatın temsilcileri yok, popüler kültürün zihinlerimizdeki yerleri sonsuza dek korunacak Sadri Alışık, Ayhan Işık, Zeki Müren, Ajda Pekkan, Filiz Akın, Cüneyt Arkın, Emel Sayın gibi ikonları da peliküle sızanlar arasında...

Siyasi mizah!
Cem Yılmaz'ın filmleri sanki iki arterde ilerliyor. Bir tarafta saf komedi, diğer tarafta hüzünlü ve özellikle 'sinefil'lere seslenen işler var. 'Arif v 216', sanki bu iki ayrı kanadın en çok buluştuğu yapım olmuş. Hatta 'Pek Yakında'yla 'G.O.R.A.' ve A.R.O.G.'un karışımı diyebiliriz.
"Sıfır sorun derken bütün komşularla papaz olduk" esprisiyle 'siyasi mizah'a da göz kırpan film, Cem Yılmaz külliyatının saf komedi hattındaki muhtemelen en iyi çalışması. Kıvanç Baruönü'nün başarılı rejisinin yanı sıra sanat yönetiminin ve kostüm tasarımının da hakkını vermek lazım. Son olarak şunu söylemek eleştirmenlik borcum: İlk adımlarını beğendiğim 'Recep İvedik' serisinde Şahan Gökbakar artık popülizm ve gişe adına çıtayı alabildiğine düşürürken Cem Yılmaz'ın çıtayı daha da yükseklere taşıma çabası takdire değer bir davranış... UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/06.01.2018)

Diğer Haber Başlıkları
Yorumlar

115
0
139
0
120
0
162
0
151
0
121
0
122
0
128
0
164
0